Program

Szczegóły odnośnie programu Ars Independent Festival 2017 poznamy 29 sierpnia. Tymczasem zdradzamy zajawki pierwszych wydarzeń i sekcji.

FILM

W konkursie Czarny Koń Filmu zobaczymy jak co roku 6 pełnych metraży, które powalczą o tytuł i statuetkę Czarnego Konia oraz 500 euro. Podobnie jak w roku ubiegłym – nagrodę w tym i pozostałych konkursach przyzna festiwalowa publiczność.

W okrągłą rocznicę urodzin i śmierci Jerzego Kawalerowicza, jednego z ojców polskiej szkoły filmowej, spróbujemy na nowo odczytać jego dorobek. Opatrzone krytyczną prelekcją czekają na nas w kinie: intymny dramat na dwójkę aktorów – „Pociąg” (1959), klasyka polskiego kina grozy – „Matka Joanna od Aniołów” (1961), psychologiczny portret polskiej sceny politycznej – „Śmierć prezydenta” (1977).

W corocznej sekcji dokumentów i filmów muzycznych Miasto Muzyki zobaczymy tym razem cztery produkcje. „Liberation Day” (2016) to zapis z trasy koncertowej grupy Laibach do Korei Północnej z okazji 70-lecia wyzwolenia Półwyspu Koreańskiego spod japońskiej okupacji. „Rumble. Jak Indianie zatrzęśli światem muzyki” (2017) odkryje przed nami twórców marginalizowanych – indiańską scenę muzyki rozrywkowej. „Ucho wewnętrzne” (2016) przybliży twórczość pioniera yassu i jednego z wiodących polskich jazzmanów – Mikołaja Trzaski. „Fugazi” (2017) zabierze nas w animowano-dokumenalną podróż w czasie do początku lat ’90 i kultowego warszawskiego klubu muzycznego Fugazi Music Club.

ANIMACJA

Podobnie jak w latach ubiegłych konkurs Czarny Koń Animacji to około 30 krótkometrażowych filmów animowanych, wybranych w tym roku spośród ponad 1700 zgłoszeń z całego świata. Jak zawsze w 3 setach zobaczymy kalejdoskop technik, gatunków i stylów współczesnej animacji.

Sekcja Retro Japan przybliży przełomowe, szalenie nowatorskie w swoich czasach, a dzisiaj absolutnie klasyczne, pełnometrażowe anime. „Akira” (1988) oraz „Ghost in the Shell”(1995) stanowią estetyczny i filozoficzny kanon SF, będąc wymienianymi jednym tchem obok twórczości Ridleya Scotta, Stevena Spielberga czy Stanleya Kubricka. Przegląd uzupełni mniej znany, mroczny psychologiczny thriller „Perfect Blue” (1997).

Co roku na Ars Independent przyglądamy się dziedzictwu innej szkoły filmowej. Tym razem, we współpracy z Royal College of Art, spojrzymy na młodą brytyjską animację. Londyńska szkoła to jedna z najpłodniejszych na europejskiej mapie kuźni wschodzących talentów.

GRY WIDEO

Na otwartej wystawie Czarny Koń Gier Wideo zagramy w 6 nowych gier, będących mikrokosmosem tego co aktualne i odkrywcze w interaktywnej rozrywce.

Przegląd Najgorsze Gry Świata to wystawa tego co legendarnie niegrywalne – gier, które nigdy nie powinny ujrzeć błękitnego światła ekranu; od których mysz ucieka. Cofniemy się w czasie do lat ’80, ’90 i dwutysięcznych próbując znaleźć kultowe anty-dzieła klasy Z.

W nocy z 29 na 30 września odwiedzimy Nocną Giełdę Gier Wideo – otwarte targi i showcase polskich niezależnych twórców. Stoiska z najnowszymi produkcjami, także będącymi jeszcze w produkcji, wypełnią przestrzeń gmachu Katowice Miasto Ogrodów. Do 20 sierpnia twórcy i studia mogą zgłaszać swój udział w imprezie.

Spotkania z grami uzupełnią najnowsze przygodówki z katowickiego studia Artifex Mundi.

WIDEOKLIP

Konkurs Czarny Koń Wideoklipu – goszczący po raz drugi na festiwalu – to wybór 30 teledysków przesuwających granice wideoklipu we wszystkich możliwych kierunkach.

Ponadto w programie kilka tematycznych sekcji. W secie choked&blind przegląd teledysków spod znaku estetyki szoku. W Obligatoryjnych Odysejach – spotkania teledyskowej formy i filmu krótkometrażowego. W Animowanych Wideoklipach – pogodna podróż po zjawisku animacji w teledysku.

Teledyskowe wydarzenia uzupełnią Wideoklipy VR i Strefa Interakcji – przestrzeń multimedialnych obserwacji nowych trendów w technologiach i twórczości na pograniczu wirtualnej rzeczywistości oraz mediów interaktywnych.